Poëzie moet gebracht worden met klemtonen op het juiste woord of zinsdeel, met een ritme aangepast aan de tekst, met aandacht voor de klank en met de gepaste hoogtes en laagtes. Dat bereiken we door veelvuldige repetities vooraleer we ons aan een eerste optreden wagen. Poëzie vraagt aandacht van de toeschouwer en dat kan wel eens vermoeiend zijn. Daarom wordt de poëzie ook met de nodige animatie gebracht in de vorm van muziek en beelden tussen de gedichten door. Op die manier wordt ons optreden een afwisseling tussen aandacht en ontspanning. Maar wie kan het beter uitleggen dan Wikipedia
Poëzie is belangrijk. De liefhebbers ervan kennen haar kracht. Poëzie kan mensen helpen om hun leven, met behulp van metaforen, beeldspraak en symbolische taal te schetsen als het gaat om pijnlijke ervaringen, of hun ervaringen te beschrijven, als ze er nog niet aan toe zijn om deze te delen. In poëzie kun je deze dingen vaak op een anonieme manier kwijt. Maar poëzie kan je ook een stem geven, via grammatica, interpunctie, gebruik van kapitalen en onderkasten. Door het spel met de taal kun je je onderscheiden en verenigen.
Als je in poëzie niet alle woorden of betekenissen kan begrijpen, kun je toch het ritme voelen en de cadans van een gedicht. Het is de meest kinesthetische van alle literatuur, het is fysiek en vol smaak. Poëzie zet je letterlijk en figuurlijk in beweging.
Poëzie zet de deur open naar spreken en luisteren. De liefhebbers van slam-poëzie, mensen die misschien niets hebben met de klassieke vormen van poëzie worden vaak gegrepen door de manier waarop juist deze vormen van poëzie worden gebracht. De authenticiteit van deze vormen zorgt zo voor een eigen publiek.
Het lezen en schrijven van poëzie bevordert het sociale en emotionele leren. Een goed geschreven zin in een gedicht kan je helpen om een ervaring op een geheel nieuwe manier te zien of te beleven. Op die manier kunnen inzichten die we hebben, ons nieuwe inzichten en kracht geven. William Butler Yeats zei dit over de poëzie: ‘Het is bloed, verbeelding en intelligentie samen. Het gebiedt ons de wereld te raken en te proeven, te horen en te zien, en het krimpen van alles wat er in de hersenen plaats vindt.
Naar een beschrijving van Wouter Van Heiningen
De Vier Seizoenen
Lente, zomer, herfst, winter: het wordt sprekend bezongen door wel honderden dichters. Uit die vele prachtige creaties heeft CalamArt er een dertigtal gekozen.
Niets is zo mooi als het verloop van de seizoenen. De hersenspinsels van de woordkunstenaars kunnen we dan ook omkaderen door prachtige natuurfoto's en bekoorlijke muziek. Een licht verteerbaar programma om van te genieten!
Het recht om deze afbeelding te gebruiken werd ons geschonken door kunstenaar Paul Ibou
Vergeten Poëten
Met 23 gedichten van grote, maar haast vergeten poëten, brengt CalamArt een uur poëzie ondersteund met zeer gepaste beelden en geluid.
Dina Sonck stelde de gedichtenbundel samen. We horen gedichten van o.a. Guide Gezelle, Jean de la Fontaine, Renaat Grassin, Paul van Ostaijen, Bertus Aafjes, Alice Nahon, ...
Tijdens en na de opvoering blijkt dat deze gedichten bij vele mensen herinneringen van vroeger oproepen. Sommigen kennen de gedichten nog.
Een Leven in Verzen
Aan de hand van vijfentwintig gedichten maken we een reis doorheen alle fases van het menselijk leven, beginnend bij de foetus in het vruchtwater, gevolgd door de kindertijd, de puberteit, de volwassen leeftijd, de ouderdom en tenslotte het afscheid. De voorstelling eindigt waar ze begon: met de geboorte van een kindje, zodat de cirkel van het leven rond is.
De gedichten zijn aaneengeregen door middel van een kleine bindtekst en worden stuk voor stuk voorafgegaan door een paar toepasselijke foto’, waaronder familiefoto’s, opnames gemaakt in het Middelheimmuseum, …. Deze projectie wordt onderlijnd met een streepje klassieke muziek, aangepast aan het onderwerp dat aan bod komt en de sfeer die in de tekst opgeroepen wordt.
De titel en de auteur van elk gedicht verschijnen ook op het scherm.
Er werd gekozen voor toegankelijke teksten waarvan er zeker een paar heel bekend in de oren van de luisteraars zullen klinken. Maar ook relatief onbekende dichters komen aan bod zodat het verrassingselement niet wordt over het hoofd gezien.
Om het intieme karakter van dit programma te benadrukken, is dit programma uitermate geschikt voor een huiskamer of een klein zaaltje.
Een klein voorsmaakje? Kijk dan even naar dit filmpje
Enkele gesmaake commentaren:
'De voorstelling was een groot succes. Ik kreeg vandaag nog een briefje met bedanking van een van de deelnemers. Wil je dit doorgeven?:
Het tweede deel heeft me dermate begeesterd en zelfs tot tranen toe bewogen: heel beroepsmatig en omlijnd met doordachte beelden en onderlijnende muziekfragmenten. Enig mooi.
Wat een ‘performance’ van de voordrachtkunstenares, wat een inleving, wat een bezieling, wat een gedrevenheid: hoogstaand.’
'We hebben hier enorm van genoten en hopen dat we jullie volgend jaar opnieuw mogen verwelkomen!'
'Dank voor de voorstelling! Wij waren zeker tevreden.'